Zoo groeit het park…
De eerste maand van het derde seizoen zit er alweer op. Wat ons betreft een mooie start! Prachtig weer op de zondagen, een sfeervolle Koninginnedag en drukbezochte activiteiten. Met verbazing kijk ik af en toe richting de zandbak. Talloze ouders met kinderen zitten in of hangen rondom de zandbak. Ik vraag me stiekem af of er ook wel eens ouders zonder kinderen komen. De zandbak is een populaire hang-out in Amsterdam West. Mooi om te zien.
Met regelmaat krijgen we van buurtbewoners te horen dat het park veel beter benut wordt sinds wij in het park zitten. Ruim zeventig jaar geleden zag alles er nog heel anders uit en werd er gewerkt aan het toenmalige Jan van Galenpark, later omgedoopt tot het Erasmuspark. In de Nieuwe Amsterdamsche Courant, Algemeen Handelsblad, van 8 augustus 1931 lees ik het volgende artikel:
De Groei van West
Een moderne zandtransporteur.
In „West” groeit een nieuwe stad, volgens de hedendaagsche opvattingen, dat wil zeggen, niet alleen een huizenmassa, maar een wijk met pleinen en plantsoen. Er is zelfs een heel park ontworpen, ten Zuiden en ten Noorden van het Kattegat – niet het Skandinavische maar het Amsterdamsche – dat nog niet een officieelen naam heeft, maar dat voorloopig wordt genoemd Jan van Galenpark, naar de straat die er op uit loopt en die zelf naar den zeeheld heet. Misschien zou – wegens de nabijheid van het Kattegat – de naam Kortenaerpark beter zijn!
De grond, waar dit park komt, ligt nog voor een deel op polderpeil en moet worden opgehoogd. Voor dat doel is in de De Rijpstraat, welke den Admiraal De Ruyterweg kruist, een groote zandtransporteur gebouwd van moderne constructie: Daar de transporteur door bewoonde straten gaat en de Haarlemsche tram kruist, moet de constructie zeer solide zijn. Dat is zij ook. Door een stevig ijzeren geraamte loopt een transportband over rollen. Het zand wordt per vaartuig aangevoerd door de Kostverlorenvaart en het kanaal voor de nieuwe markthallen naar het werkhaventje ten Oosten van de De Rijpstraat.
Daar wordt het zand door een electrisch gedreven zuiginrichting op den transportband, die iets hol is, opdat het zand erop blijft, gebracht en zoo gevoerd naar de buurt van het Kattegat. De transportinrichting, naar men zegt, de grootste van Europa, verwerkt 400 m3 zand per uur. Zij is 320 m lang. De firma De Breejen van den Bout voert deze ophooging uit. Wat Noordelijker werkt de Amsterdamsche Ballast-Mij. ook aan terreinophooging in „West”. Haar transporteur was eerder in bedrijf en brengt zand uit de Haarlemmervaart over de De Ruyterweg bij de Wereldbibliotheek naar een Noordelijker stuk van het nieuwe Westen. Zoo groeit de stad…